Marka Fiat jest doskonale znana większości Polaków. I nie chodzi tu wyłącznie o osoby zmotoryzowane. Przez wiele lat, w związku z kiepską podażą na rynku motoryzacyjnym w Polsce marka Fiat była niemalże synonimem samochodu. Po transformacji ustrojowej samochody używane Fiat były jednymi z najpopularniejszych wśród osób poszukujących pojazdu. Marka ta ma bardzo długą tradycję, sięgającą przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Sprawia to, że nowe modele mogą garściami czerpać z wieloletnich doświadczeń w konstrukcji i stylizacji pojazdów.
Przyjrzenie się historii Fiata to fascynująca podróż. Sama nazwa marki to akronim powstały ze słów: Fabbrica Italiana Automobili Torino. Pod koniec dziewiętnastego wieku trzydziestu inwestorów założyło przedsiębiorstwo motoryzacyjne, które niedługo potem przejęło manufakturę specjalizującą się w produkcji samochodów. Jednym z nich był Giovanni Agnelli, którego rodzina dzierży stery marki do dziś. Pierwszy wyprodukowany przez przedsiębiorstwo samochód powstał tylko w dwudziestu czterech egzemplarzach. Szybko jednak powstały nowe modele samochodów, zarówno osobowych, jak i dostawczych. Już w 1908 roku Fiat zaczął eksportować samochody za ocean i konstruować silniki lotnicze. W ciągu jedenastu lat od powstania marka stała się największym producentem samochodów we Włoszech. Pojazdy produkowane w tych latach uchodziły za luksusowe. Typowy model Fiata sprzedawany w Stanach Zjednoczonych kosztował około czterech tysięcy dolarów, co dawało równowartość ponad czterech samochodów Ford Model T. W czasie obu wojen światowych fabryki zostały przestawione na produkcję wojenną, co w latach drugiej wojny światowej zaowocowało produkcją kilku modeli samolotów oraz samochodów opancerzonych. Ze względu na bliskie kontakty rodziny Agnelli z reżimem Benito Mussoliniego, po wojnie członkowie familii założyciela koncernu zostali usunięci z zarządu, by wrócić do niego w połowie lat sześćdziesiątych. Spośród najważniejszych zmian w ostatnich latach wyróżnić należy połączenie Fiata z amerykańskim producentem samochodów Chrysler.
W latach powojennych Fiat produkował przede wszystkim kompaktowe auta miejskie, takie jak na przykład wszystkie generacje Fiata 500. Obecnie obraz ten nieco się zaciera – marka sukcesywnie poszerza swoje portfolio o modele rodzinne, terenowe, czy dostawcze. Sporą część historii Fiata stanowią jego modele sportowe. I nie chodzi tu o posiadane przez niego marki takie jak Ferrari czy Alfa Romeo. W latach międzywojennych Fiat czynnie uczestniczył w zawodach sportów motorowych, niekiedy wygrywając również Grand Prix. Przykładami nagradzany na takich imprezach pojazdów są, chociażby Fiat 124 czy model X1/9. W późniejszych latach Fiat stawiał jednak głównie na auta kompaktowe, takie jak na przykład wyjątkowo udany i popularny (i wspomniany wcześniej) Fiat 500, Punto oraz Bravo. Samochody używane Fiat są chętnie kupowane i chwalone przez użytkowników.
Historia obecności marki Fiat w Polsce sięga dwudziestolecia międzywojennego, kiedy na podstawie umów licencyjnych produkowano wiele sztandarowych modeli marki. Po wojnie, w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, kontynuowano współpracę w Tychach oraz Bielsku-Białej, gdzie z taśm montażowych zjeżdżały najpierw Fiaty 125, a później 126p, czyli nasze „maluchy”. Po transformacji w zakładach kontynuowano produkcję. Były to między innymi Fiaty Cinquecento, Seicento i Panda. Nie powinna więc dziwić popularność tej marki na polskich drogach.
Na duży sukces Fiata na świecie wpływ mają stosunkowo przystępne ceny, niskie koszty eksploatacyjne oraz łatwa dostępność dość tanich części zamiennych. Jest to idealny producent, kiedy poszukujemy auta miejskiego do okazjonalnych podróży za miasto. Samochody używane Fiat dostępne są w naszych salonach PAPIS. Wszystkie oferowane przez nas auta mają udokumentowaną historię serwisowania oraz są zawsze w pełni sprawne. Kupując w PAPIS, dokonujesz świadomego wyboru. U nas nie tylko zakupisz samochód używany Fiat, ale także go ubezpieczysz dzięki pomocy naszych doradców.