W ostatnich miesiącach ceny paliw na stacjach benzynowych rozpieszczały kierowców. O ile w przypadku benzyny czy oleju napędowego wszystko wskazuje na to, że sytuacja zaczyna wracać ,,do normy”, to gaz bez najmniejszych problemów zatankujemy za mniej niż 2 zł za litr. Wielu kierowców zaczyna więc na poważnie zastanawiać się nad montażem w swoim aucie instalacji LPG, zwłaszcza że wakacyjne wyjazdy dopiero się rozpoczynają. Jakie są plusy i minusy takiego rozwiązania?

Najważniejszym argumentem przemawiającym za montażem instalacji gazowej jest oszczędność. Nie trzeba być wybitnym matematykiem, żeby policzyć, że jazda na gazie po prostu się opłaca. Wszystko zależy od pojemności silnika i spalania, ale uśredniając można powiedzieć, że przejechanie 100 km kosztuje ok. 15 -20 zł. W porównaniu z kosztami przejechania takiego samego dystansu na benzynie to duża różnica. Argumentem przemawiającym za montażem instalacji LPG, a niestety często pomijanym jest również ekologia. Auta zasilane gazem produkują mniej spalin i tym samym w mniejszym stopniu zanieczyszczają środowisko naturalne. Posiadając samochód z instalacją gazową mamy w aucie tak naprawdę dwa układy paliwowe i możemy dzięki temu przejechać znacznie więcej kilometrów bez zatrzymywania. Brak stacji benzynowej w pobliżu nie uniemożliwia dalszej jazdy. Wystarczy przełączyć się na drugie paliwo i jechać dalej. Zdaniem specjalistów mitem jest to, że podobno gaz niszczy silnik. Tak naprawdę jest zupełnie odwrotnie – silniki w autach z gazem pracują dłużej. Dzięki właściwościom fizycznym gazu warstwa oleju dłużej utrzymuje się na ścianach cylindra, przez co silnik jest lepiej chroniony. Prawdą natomiast jest fakt, iż nie każde auta da się ,,zagazować”.

Żeby nie było tak kolorowo trzeba jednak wspomnieć o wadach montażu instalacji LPG. Taki system wymaga częstszego serwisu, ponieważ jest to tak naprawdę drugi układ paliwowy, a dodatkowo gaz jest paliwem bardziej ,,wymagającym” niż benzyna. Z gazem wiąże się też dodatkowy koszt przeglądu rejestracyjnego. Dla auta zasilanego benzyną lub ropą jest to kwota 98 zł, natomiast za przegląd auta z gazem zapłacimy już 161 zł. Zbiornik na gaz jest zazwyczaj montowany w otworze na koło zapasowe. Oznacza to, że zmniejszy się nam automatycznie pojemność bagażnika. W małych autach miejskich będzie to szczególnie odczuwalne. Na koniec należy wspomnieć, że na niektóre parkingi podziemne np. w galeriach handlowych nie da się wjechać autem wyposażonym w LPG.

 

.