Opony letnie, zimowe i całoroczne to trzy rodzaje ogumienia, na które może zdecydować się kierowca. Ich przeznaczenia można łatwo domyślić się po ich nazwach, jednak na czym faktycznie polega różnica pomiędzy nimi?
Należy zacząć od tego, że zima jest bardzo wymagającą porą roku. Opady śniegu lub marznącego deszczu oraz niska temperatura skutecznie utrudniają panowanie nad samochodem. Przeznaczone do jazdy w najtrudniejszych warunkach opony zimowe posiadają charakterystyczną konstrukcję bieżnika oraz specjalną mieszankę surowcową, które w znacznym stopniu ułatwiają jazdę, poprawiają przyczepność, redukują hałas i optymalizują osiągi na śniegu i błocie.
Część kierowców decyduje się jednak na opony całoroczne. Ich skład został tak skomponowany, aby doskonale spisywały się zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Warto jednak zauważyć jakie plusy oraz jakie minusy niesie za sobą korzystanie z takiego ogumienia. Dobrej jakości opony całoroczne nie należą (a przynajmniej nie powinny należeć) do najtańszych. Poza tym ich bieżnik zetrze się znacznie szybciej niż w oponach letnich i zimowych. Ich zaletą jest natomiast fakt, że zaoszczędzimy sporo czasu u wulkanizatora.
Opony letnie, zimowe czy całoroczne – jakie są różnice?
Czym powinniśmy kierować się przy wyborze opon do samochodu, którym codziennie przemierzamy dziesiątki kilometrów? Od kilku lat ten temat budzi bardzo dużo pytań oraz wątpliwości – w końcu opony są bardzo ważnym elementem samochodu, który odpowiada za bezpieczną jazdę i nasze bezpieczeństwo.
Opony letnie i zimowe – różnice
Różnica pomiędzy oponami zimowymi a letnimi jest spora, różni się w nich nie tylko konstrukcja opony ale również jej bieżnik. Opony zimowe zawierają w swoim składzie więcej krzemionki, dzięki której opona zachowuje swoją elastyczność w niskich temperaturach. Powoduje to utrzymanie przyczepności do nawierzchni oraz samą jazdę na śliskich i mokrych nawierzchniach. Możemy wtedy wyraźnie poczuć się bezpieczniej i prowadzić samochód w bardziej komfortowych warunkach, podczas gdy nawierzchnia drogi jest bardzo wymagająca
Kiedy zdecydujemy się na jazdę zimą na letnich oponach powinniśmy pamiętać o tym, że nasza droga hamowania wydłuża się o 200% w porównaniu do zimowego ogumienia. Powinniśmy o tym pamiętać w sytuacji kiedy droga jest oblodzona lub po prostu decydujemy się hamować na mokrej drodze w ostatniej chwili. Jazda zimą na letnich oponach może przyczynić się do spowodowania wypadku.
Większość różnić w tych dwóch rodzajach opon wynika z ich budowy oraz przeznaczenia do warunków pogodowych. Letnie opony bez problemu wytrzymują upalne temperatury, natomiast zimowe wytrzymują ekstremalnie niskie temperatury, przez to nie są przeznaczone do jazdy całorocznej. Bieżnik opon jest dostosowany do dedykowanego rozwiązania. Bieżnik w zimowych oponach posiada większą ilość lameli, która wpływa korzystnie na zwiększenie przyczepności podczas mrozu i jazdy w śniegu. Jeśli korzystamy w opon letnich w warunkach zimowych to musimy mieć świadomość, że przy znacznym mrozie opony będą twardnieć, co przełoży się na bardzo niską przyczepność względem podłoża. Zimowe opony podczas mrozów nabierają sztywności jednak nie stają się zupełnie twarde. Bardzo podobnie wygląda sytuacja w przypadku jazdy na oponach zimowych latem – opony nie są zaprojektowane do pracy przy wysokich temperaturach a ich użytkowanie niesie za sobą konsekwencje w ścieraniu się bieżnika i braku przyczepności w kolejnym sezonie.
Opony całoroczne – zalety oraz profil idealnego użytkownika
Opony wielosezonowe są odpowiednim wyborem w momencie, kiedy podróżujemy głównie w warunkach miejskich oraz nie przekraczamy w skali roku 15 000 kilometrów rocznie. Żywotność tego rodzaju opon to średnio 3- 4 lata. Musimy więc pamiętać, że po przejechaniu około 40 000 km w podanym okresie powinniśmy je wymienić.
Jeśli jesteś typem miejskiego kierowcy, który głównie dojeżdża samochodem do pracy i jeździ głównie w warunkach miejskich to ta propozycja będzie dla Ciebie idealna. Pozwoli zaoszczędzić czas, który spędziłbyś przy wymianie opon, dwa razy w roku oraz pieniądze, które musiałbyś zostawić wulkanizatorom oraz firmom sprzedającym opony.