Czy kierowcy mają prawny obowiązek tworzenia korytarzy życia?
Rząd, dostrzegając problem jakim jest kwestia jazdy na tzw. „suwak” oraz tworzenia miejsca do przejazdu pogotowia ratunkowego, straży pożarnej oraz policji, postanowił doprecyzować przepisy. Celem tego działania było zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz umożliwienia szybkiego i płynnego przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. Zmiany pozwalają na określenie nowych zasad na drodze, do których powinni stosować się wszyscy kierowcy. Jeżeli jesteś ciekawy, jakie zmiany czekają Cię podczas jazdy, to serdecznie zapraszamy do zapoznania się z treścią tego artykułu. Życzymy miłej lektury!
Jak zmieniają się przepisy ruchu drogowego?
Celem nowych przepisów jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania dla kierowców, kiedy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia oraz w momencie, gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów. Rozwiązanie, które zostało wdrożone przez rząd, zapewni płynną jazdę pojazdom uprzywilejowanym, a także zwiększy bezpieczeństwo na drodze. W przypadku tworzenia korytarzy życia, kierowcy będą zobowiązani do umożliwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu przez środek drogi. Jadący lewym pasem muszą zjechać wtedy na lewo, a kierowcy znajdujący się na prawym pasie – na prawo. Ustawodawca twierdzi, że czas przejazdu uprzywilejowanego pojazdu znacząco się skróci. Pogotowie ratunkowe, straż pożarna, a także policja, poruszająca się “na sygnale”, najczęściej jadą ratować czyjeś życie. Właśnie dlatego ich obecność na jezdni jest priorytetowa dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Warto wiedzieć, że pojazdy uprzywilejowane mają możliwość wykonywania wszystkich manewrów, a co za tym idzie, nie stosowania się do przepisów ruchu drogowego. Mogą zatem jechać pod prąd, zatrzymywać się w miejscach niedozwolonych, a także nie stosować się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej.
Kto ma pierwszeństwo w trakcie jazdy na suwak?
Kolejną zmianą, która czeka na wszystkich kierowców, jest regulacja przepisów związana z tzw. jazdą na suwak. Jak to wygląda? Jazda na suwak to świetne rozwiązanie, które wprost idealnie sprawdza się w przypadku korków. W Polsce ta zasada została uregulowana 16 października 2019 r. – nastąpiły wtedy zmiany w ustawie “Prawo o ruchu drogowym”. Jazda na suwak polega na tym, że każdy kierowca, który znajduje się na drodze głównej, ma obowiązek wpuścić jednego kierowcę, który znalazł się na bocznym pasie, czy drodze podporządkowanej, która z wielu przyczyn w danym momencie jest nieprzejezdna. W jeździe na suwak pierwszeństwo będzie zależne od poszczególnych pasów ruchu, ale co najważniejsze – zgodnie z ustawą, wjazd na zwężony pas będzie następował naprzemiennie, po jednym przejeździe z każdego pasa.
Jakie są kary za niestosowanie się do przepisu?
W sytuacji, gdy na ulicy spotykamy pojazd uprzywilejowany, np. karetkę pogotowia ratunkowego, czy samochód straży pożarnej, naszym obowiązkiem jest zjechać w taki sposób, aby umożliwić jej swobodny, szybki i płynny przejazd. Jakie konsekwencje mogą nam grozić, jeśli tego nie zrobimy i uniemożliwimy bezpieczny przejazd? Oczywiście, w efekcie takiego działania, otrzymamy mandat, którego kwota może wynieść nawet 500 złotych. Przepuszczać pojazdy uprzywilejowane należy zawsze i trzeba się do tej zasady bezwzględnie stosować!