W poprzednim wpisie zastanawialiśmy się czy przy zakupie samochodu zdecydować się na taki z silnikiem diesla czy z silnikiem benzynowym. Dziś kolejny etap motoryzacyjnego wtajemniczenia. Przechodzimy do skrzyni biegów.
Pierwsza była… skrzynia manualna. Pewnie stąd przypisuje się jej wiele męskich atrybutów jak pełna kontrola nad prowadzeniem samochodu czy szybsza i bardziej dynamiczna jazda. Samochodom z ręczną skrzynią biegów, w porównaniu do tych z automatyczną, przypisywano również mniejsze zużycie paliwa. Jednak w odniesieniu do najnowszych modeli testy zużycia paliwa już nie potwierdzają takiej zależności. Wreszcie ręczna skrzynia jako mniej skomplikowana, jest też tańsza w naprawie. Czy jednak te techniczne czynniki przesądzają o wyższości skrzyni ręcznej nad automatyczną? Sądzimy, że nie. Największe znaczenie dla wielu Klientów ma najczęściej coś, co można określić jako user experience. A to wypada korzystniej w przypadku skrzyni automatycznej.
Nawiązując do znanego dowcipu, w przypadku skrzyni automatycznej nie trzeba „ciągle mieszać paliwa” i można skoncentrować się na jeździe. To może się przełożyć na poziom bezpieczeństwa podróżnych szczególnie w przypadku jeszcze niedoświadczonych kierowców. Automatyczna skrzynia biegów eliminuje nie tylko konieczność niekiedy dość częstej zmiany pozycji dźwigni, ale także upraszcza operowanie stopami podczas jazdy. Mamy do wyboru tylko dwa pedały: hamulec i gaz. Pozbyliśmy się sprzęgła. O komforcie jazdy decyduje także to, że z automatem nie odczuwamy szarpnięć przy zmianie biegów. Niemożliwe jest też zaduszenie silnika.
Choć nasze porównanie wydaje się tendencyjnie wskazywać na wyższość automatu, to wcale tak nie jest. Kierowcy, którzy cenią kontrolę i lubią brać pełną odpowiedzialność za jazdę, a także lubią „czuć” samochód wybiorą skrzynię ręczną. Z kolei kierowcy ceniący komfort i poruszający się głównie po drogach miejskich (czyt. stojący często w korkach) chętniej wybiorą automat.
KOMENTARZ EKSPERTA – Mateusz Bąbelczyk:
„Obecnie obserwujemy w naszej firmie wzrost zainteresowania klientów autami wyposażonymi w automatyczne skrzynie biegów. Dlaczego? Powodów jest kilka oto niektóre z nich:
- coraz lepsze konstrukcje skrzyń biegów, które nie powodują ani zwiększonego zużycia paliwa ani też pogorszenia osiągów (skrzynie „dwusprzęgłowe” oraz skrzynie automatyczne 8 i 9-cio biegowe)
- zdecydowanie wyższy komfort jazdy w samochodach z „automatem”
- niższy poziom hałasu w autach wyposażonych w nowoczesne skrzynie automatyczne.
Zmiany preferencji klientów wynikają ze innego postrzegania auta ze skrzynią automatyczną – kiedyś panowało przekonanie, że jest ona niepotrzebnym luksusem oraz źródłem drogich i trudnych w naprawie awarii. Jak wynika z badań z 10 kierowców, którzy przesiądą się na automat, tylko 2 powraca do tradycyjnej skrzyni biegów. Myślę, że to najlepiej obrazuje tendencje oraz to, jak wiele mają do zaoferowania skrzynie automatyczne.
Skrzynia automatyczna przestaje być luksusem wybieranym tylko w dużych limuzynach, coraz częściej klienci chcą odpocząć od zmiany biegów także w autach mniejszych i tańszych, nawet miejskich.
Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że choć jeszcze długo na naszych drogach będzie jeździć więcej aut z manualnymi skrzyniami to „automaty” są w ofensywie i będziemy obserwować ich znaczący wzrost popularności w każdym z segmentów rynku samochodów używanych.”