Doświadczeni kierowcy z pewnością nie raz przekonali się o tym, że poruszanie się po oblodzonej nawierzchni wymaga skupienia, wiedzy i refleksu. Zamarznięta warstwa na asfalcie może być bowiem bardzo niebezpieczna, a niewłaściwa reakcja ze strony kierowcy może skończyć się (w najlepszym wypadku) wpadnięciem w poślizg.
Jak zatem zachować się na oblodzonej nawierzchni?
Przede wszystkim unikać należy wykonywania gwałtownych ruchów. Kręcenie kierownicą, albo wciskanie hamulca jest najgorszym co można zrobić. Aby skutecznie i bezpiecznie zmniejszyć prędkość należy umiejętnie zredukować biegi i zdjąć nogę z gazu. Warto wtedy pamiętać, że bieg należy dostosować do prędkości i obrotów silnika. Zbyt szybka redukcja z pewnością spowoduje szarpnięcie, a to najpewniej skończy się poślizgiem. W razie potrzeby można spróbować użycia hamulca głównego.
Dla własnego bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa innych pamiętajmy, aby w tym okresie jeździć znacznie wolniej. Na wszystkie manewry daj sobie czas i miejsce. Poza tym zadbaj także o zimowe opony, płyn do spryskiwaczy oraz sprawdź stan techniczny swojego auta.
Zimą warunki pogodowe lubią zaskakiwać kierowców. Często jazda w złych warunkach pogodowych to wyzwanie nawet dla najlepszych.
Jak powinniśmy hamować, żeby zachować bezpieczeństwo?
Umiejętność hamowania oraz jazdy w złych warunkach pogodowych to często wyższa szkoła jazdy. Wiele Wypadków dziejących się zimą to efekt nieodpowiedniego hamowania oraz niedopasowania prędkości do panujących warunków. Samochodu aktualnie dostępne na rynku są wyposażone w systemy, które wspierają kierowcę podczas nagłego hamowania na śliskiej powierzchni, jednym i najbardziej znanym z nich jest system ABS ( czyli Anti-Lock Breaking System). Zapobiega on blokowaniu się kół kiedy kierowca hamuje. System działa w momencie spokojnego hamowania jak również kiedy musimynagle i szybko podjąć decyzję o hamowaniu. Większość samochodów dostępnych na rynku posiada ten system, jednak jeśli posiadasz starszy model samochodu i wiesz, że ABS w nim nie ma to musisz radzić sobie inaczej.
Jak hamować bez systemu ABS?
Najlepszym rozwiązaniem jest hamowanie pulsacyjne, które polega na pulsacyjnym naciskaniu na pedał hamulca. Niewielu z nas wie, że kiedy warunki na drogach są średnie lub niekorzystne a my nie posiadamy ABS to nie możemy stale naciskać pedału hamulca, gdyż to będzie zwiastowało katastrofę. Rozwiązaniem tego problemu jest pulsacyjne naciskanie pedału hamulca – czyli musimy go nacisnąć i puszczać nogę z pedału z jak największą częstotliwością. Wykonując tą czynność nie zastąpimy ABS ale dzięki temu rozwiązaniu nie zablokują nam się koła na śliskiej nawierzchni. Przy wykonywaniu tego działania bardzo ważne jest, żeby był wrzucony bieg – nie możemy jechać samochodem bez wybrania biegu na tzw. “luzie”. Jeśli jesteś posiadaczem starszego samochodu lub jeszcze nie miałeś okazji spróbować swoich sił w jeździe na śliskiej, oblodzonej powierzchni przed wyjazdem w trasę spróbuj swoich sił w bezpiecznym miejscu. Najlepiej przećwiczyć umiejętności hamowania na pustym placu, gdzie nikomu nie będziemy zagrażać. Po przeprowadzonym treningu i nabyciu umiejętności hamowania jesteś w stanie skrócić czas i drogę hamowania w niebezpiecznych warunkach na prawdziwej drodze.
Umiejętności hamowania to tylko połowa sukcesu
Umiejętności hamowania, ABS oraz odpowiednie opony to przepis na bezpieczną jazdę zimą w trudnych warunkach pogodowych. Wybór opon jest niezmiernie ważny elementem jazdy, gdyż to od ich stanu zależy długość i czas hamowania. Opony powinny być dopasowane do pory roku oraz warunków w nich panujących. Jeśli będziecie chcieli zaoszczędzić na zakupie opon zimowych oraz ich wymianie tłumacząc tą decyzję tym, że w zeszłym roku nie było w Polsce zimy i nie spadł śnieg więc opony zimowe nie będą potrzebne – jesteście w błędzie. Opony różnią się od siebie kilkoma czynnikami: strukturą, mieszanką kauczukowa oraz wzorem bieżnika. Czyli:
- opony zimowe mają głęboki bieżnik, w oponach zostaje ubity śnieg, który zwiększa przyczepność do podłoża na śliskich, oblodzonych drogach.
- bieżnik opon zimowych składa się z wąskich szczelin, które rozpraszają wodą i pozwalają na jej odprowadzanie. Jeśli korzystamy z opon letnich podczas sezonu zimowego właśnie przez to tracimy przyczepność opon do nawierzchni i mamy wrażenie, że nasz samochód płynie.
- mieszanka kauczukowa, z której wykonane są zimowe opony przy bardzo niskich temperaturach pozostaje elastyczna, dzięki temu zapewnia przyczepność opony i pewność bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach.
Umiejętności kierowcy oraz zdolność do oceny czy droga jest bezpieczna są ostatnim jednak niezwykle ważnym czynnikiem. Jeśli nie masz pewności, że poradzisz sobie z jazdą w trudnych warunkach pogodowych, zjedź z drogi w bezpieczne miejsce i pojedź dalej komunikacją miejską lub odczekaj aż warunki się poprawią. Zajmie to więcej czasu ale będziesz pewien, że unikniesz wypadku oraz zakażenia życia innych uczestników ruchu drogowego.