Pomimo iż większość producentów twierdzi, że nie trzeba wymieniać oleju przekładniowego w skrzyni manualnej, to należy się zastanowić, zanim będziemy tego założenia przestrzegać.
Ponieważ w tym przypadku, jak i w wielu innych zalecenie ma stara zasada, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Pomimo że olej przekładniowy nie ma kontaktu z paliwem ani ze spalinami to nie oznacza, że okresowo nie wymaga wymiany. Szczególnie że wytężona praca samochodu sprawia, iż pojawiają się w tymże oleju opiłki pochodzące z kół zębatych i synchronizatorów. Dzieje się tak głównie wtedy, kiedy dość nieostrożnie posługujemy się skrzynią biegów i np. zdarza się nam wrzucić bieg bez sprzęgła, co sprawia, że mamy do czynienia ze sporym zgrzytem. Ponadto olej powinien mieć odpowiednią lepkość, o którą z biegiem czasu coraz trudniej.
Warto więc wymieniać olej przekładniowy średnio co 80 – 100 tysięcy kilometrów, szczególnie że nie jest to duży koszt, ponieważ oleju wchodzi 1,5 maksymalnie 2 litry. Obligatoryjnie należy wymienić olej, jeśli kupujemy auto, którego historia jest nam nie do końca znana.